M’entrevisten a Ràdio Vilafranca – un xic d’autocrítica

Si sou part d’aquesta fracció —molt majoritària— de la població mundial que no segueix la pàgina de Facebook del blog, probablement no sabeu que el dilluns 9 d’aquest mateix mes el programa Penedès gamma extra de Ràdio Vilafranca va emetre una entrevista a un servidor.

Carla Sanmartín, conductora del programa Penedès gamma extra, i Daniel García Peris em van entrevistar en l’espai Penedesfera del programa, en què parlen amb bloguers penedesencs o de temàtica relacionada. Aquí teniu l’entrevista:

Ir a descargar

Enllaç a l’entrevista

Les ulleres de Penedès gamma extra [font imatge]
Les ulleres de Penedès gamma extra [font]

Ara bé, és just que algú que es recrea —constructivament— en tothom faci autocrítica. Podeu imaginar que el meu discurs no va ser perfecte els vint minuts. Aquí teniu les meves pròpies perles perquè vegeu que també sóc humà.

D’entrada, parlo bastant fluix. Segons la meva àvia és un tret familiar (tot i que es va saltar una generació, però no diré quina). A més, he comprovat que sí que tinc un riure una mica maligne, com apuntaven els anitcs companys de feina.

Pel que fa al lèxic, se m’escapen tres o quatre buenos, un pues i un vaya, en comptes de , doncs i vaja. També és cert que tinc un grau de permissivitat per a aquestes paraules en la comunicació oral, però en condemno l’escriptura. D’altra banda, algú podria comptar quantes vegades dic cosa en una demostració sense precedents de pobresa lèxica?

Quant a qüestions de pronunciació, profereixo impunement un descriminilitzar en lloc de descriminalitzar. També em menjo la l de la contracció en gent del carrer. Però el més greu és quan dono l’adreça del bessó anglès del blog i dic «oscarasal» amb s. És greu perquè, justament abans de començar l’entrevista vam parlar de la pronunciació d’aquesta z en castellà perquè ve del meu cognom.

I acabaré amb la sintaxi, perquè vegeu que jo també puc profanar tots els aspectes de la llengua. El primer detall és la inversió adjectiu + nom en «avançada edat» totalment innecessària —i que algun cop he criticat. El que és més greu és un pleonasme, l’ús d’un pronom feble per substituir un element que encara és present a la frase: «vaig començar-los els dos en paral·lel». En aquest fragment, el pronom los es refereix a els dos [blogs].

I ho deixo aquí, que tampoc no es tracta de desprestigiar-me. Qui estigui lliure de faltes que tiri el primer diccionari.

6 thoughts on “M’entrevisten a Ràdio Vilafranca – un xic d’autocrítica

  1. Psst… Potser sí que és un pleonasme però, en un registre oral, a mi la frase dels blogs em sembla la cosa més normal del món (i sense el pronom em sonaria coixa).

    • A mi m’hauria agradat més un “els vaig començar alhora” o “vaig començar els dos blogs alhora”. Potser és la vessant científica que fa que de vegades vegi la llengua com una màquina que ha de tenir tots els engrenatges exactament a lloc. Suposo que, dins dels pleonasmes, és dels suaus.

    • És que vull esperar que sigui famós de debò i tenir una audiència decent per parlar de tu. No serveix de res fer propaganda a un grup d’oïents clarament menor que el teu actual grup de seguidors. (Independentment del que digui WordPress, aquesta resposta s’ha escrit i publicat cinc minuts després del comentari que la provoca.)

  2. Retroenllaç: Any sabàtic: converses de Nadal | Traduquímica et al.

Què n'opines?

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.